what i m selling

what i m selling

JOM ORDER??

Name:
contact no:

This HTML form was created by Freedback.

Wednesday, 19 March 2014

PENYEBAB KETIAK HITAM

Holla gojes.. ampun, lama sngat menghilang. hehe mencari-cari topic yg best utk dikupas-kupas.. so i end up nak kongsi pasal salah 1 sensitive issue bagi perempuan/wanita. Which is, ketiak hitam. Nah kau, muka cantik, tapi ketiak hitam.. itu sangat menjegkelkan tahu? Since i kat hostel, i jenis pkai sexy2.. usually i pkai singlet je, and opkos la akan tayang ketiak. hahahahaha. Dah tu tambah2 sekarang dah kawin, hari2 nak kena pkai ala2 omputih kan.. so ketiak hitam ni mmg a very3 big issue for us as a women! And alhamdulillah i bukan jnis yg cepat berpeluh, or ada bulu ketiak. Actually my mum penah bgtau, kalo xnak ada bulu ketiak, masa mandi amalkan gosok ketiak pkai kepala lutut. sound funny je kan? but entah i ikutkan je petua org tua2 ni selagi xmemudaratkan. lagipun my mum pun xde bulu ketiak. hehe so ikut jelah.. Then i buat researh sikit sblm nk tulis kat sini, apa penyebab utama ketiak jadi gelap. So meh kita layannn...



1. Sering bercukur & mencabut bulu ketiak
Ketika Anda mencabut atau mencukur bulu-bulu ketiak juga , bahagian pangkal yang tersisa akan membuat ketiak Anda nmpak lebih gelap. Tindakan waxing untuk membersihkan bulu-bulu ketiak juga boleh dilakukan, tapi harus di perhatikan bahayanya sbb blh meenyebabkan iritasi pada kulit.
2. Sel kulit mati
Menurut dermatologis, warna hitam pada ketiak Anda terjadi kerana sel kulit mati yang ada kat lekukan tubuh Anda. Penyelesaiannya adalah eksfoliasi atau scrub dengan produk yang mengandungi lactic acid/asam laktat.
3. Pemakaian baju yg ketat
Goresan akibat baju yang terlalu ketat hingga menekan kulit juga blh menyebabkan kulit ketiak menghitam.
4. Acanthosis nigricans
Keadaan ini menyebabkan perubahan warna pada leher, ketiak atau bahagian vital Anda menjadi agak gelap. Ini blh disebabkan oleh penghasilan insulin atau gangguan glandular. Biasanya ini terjadi pada orang-orang yang berlebihan berat badan. Gunakan produk dengan salicylic acid untuk mengurangi warna gelap pada ketiak Anda.
5. Hiper-pigmentasi
Keadaan ini menyebabkan kulit Anda menghasilkan pigmen melanin berlebihan. Jika ini terjadi pada Anda, bolehkah refer kepada doktor kulit untuk perawatan lebih lanjut.
6. Hormon
Iaitu meningkatnya hormon estrogen dan progesteron, bisa menyebabkan ketiak nampak lebih hitam. Hal itu blh terjadi pada wanita yang sedang hamil, perubahan itu nampak diawal kehamilan hingga akhir masa kehamilan.
7. Bahan kimia
Bahan kimia seperti merkuri yang terkandung dalam deodoran jenis roll-on bisa menyebabkan ketiak jadi hitam. Begitupun dengan penggunaan deodoran yang mengandungi akhohol, yang blh menyebabkan iritasi, sehingga terjadi hiperpigmentasi, yang menyebabkan ketiak hitam. Tetapi kalau deodoran hanya berbahan tawas, mungkin blh memutihkan ketiak. Kerana yang menyebabkan ketiak hitam adalah campurannya seperti pewangi atau pewarna.

Berikut adalah beberapa contoh bagaimana Cara Memutihkan Ketiak Gelap.
  • Anda harus mengelupaskan kulit di ketiak Anda untuk mengurangkan penghasilan melanin dalam tubuh Anda. Anda dapat menggunakan scrub yang baik dua kali seminggu untuk mencapai tempat kurang di bawah lengan.

  • Irisan Lemon  – Penyelesaian yang paling sederhana adalah dengan menggosok hirisan lemon pada ketiak Anda. Kemudian, biarkan selama 20 sampai 30 minit dan bilas. Anda juga dapat menambahkan sedikit madu untuk campuran ini untuk membantu mempercepat proses. Hal ini harus dilakukan dua kali sehari sampai nampak hasil dia.

  • Jaga Tetap Bersih – Mungkin contoh yang paling efektif tentang bagaimana untuk memutihkan ketiak hitam adalah mengubah kebiasaan deodoran Anda. Kerana warna gelap disebabkan oleh kombinasi peluh dan produk yang digunakan untuk menghentikannya, salah satu idea yang baik adalah untuk mengubah kebiasaan Anda dengan menggunakan sabun dan deodoran yang mengandungi hypoallergenic. Anda juga mungkin ingin beralih dari produk deodoran antiperspirant, yang menghambat pori-pori dengan menggunakan bedak untuk menyerap peluh.

  • Minum air yg cukup sangat penting untuk hydrating tubuh Anda. Anda harus minum sekurangnya 10-12 gelas air setiap hari untuk membersihkan saluran pencernaan Anda, yang akibatnya akan mengurangkan pigmen melanin dalam tubuh Anda.

  • Krim arbutin – Jika ketiak Anda gelap kerana hiperpigmentasi, krim arbutin dapat memberikan hasil yang paling selamat dan efektif. Pastikan krim yang Anda gunakan mengandungi “arbutin alpha.” Jika hanya mengatakan arbutin, itu mungkin arbutin beta yang kurang efektif.

  • Anda juga dapat melakukan waxing untuk memutihkan lengan bawah Anda. Untuk penggunaan bahan kimia untuk mengupas kulit ketiak Anda, hal ini dapat dilakukan oleh doktor kulit sebagai cara efektif menghilangkan lapisan terluar kulit yang paling gelap. Namun, beberapa perawatan mungkin diperlukan untuk mendapatkan hasil yang cepat untuk dilihat.

*Ni pulak i punya tips utk kekalkan ketiak yg putih.. Cuba kurangkan penggunaan deodorant, dan elakkan badan berpeluh. I mmg xpkai deodorant kalo kat rumah. I pakai powder je dari dulu2 lagi. hehe ok tu je, meh la try :)

No comments:

Post a Comment