what i m selling

what i m selling

JOM ORDER??

Name:
contact no:

This HTML form was created by Freedback.

Friday 24 May 2013

AIR MINERAL Vs AIR MINUMAN (R.O)

Assalamualaikum.. seperti yg dijanjikan kat my instagram safur_mahuddin i nak tulis pasal topik yg tertera kat atas nuh. Mcm i, sy mmg xminum air yg trus ambik dr paip tu. Air yg sy minum semua beli. Sotiap kali beli air, sy akan beli 2 botol air mineral n 1 botol air minuman (5 liter each) ok..So moh le kita layannn

Air Mineral :
air mineral adalah air yg terhasil drpd sumber semulajadi. Sebagai contoh dr gunung-gunung, air terjun, celah-celah batu, dan bermaam-macam lagi. Asalkan ianya terhasil dr sumber semulajadi, maka ianya ialah air mineral.



Air Minuman (Reverse Osmosis) :
Air minuman akak R.O ialah air mati. Atau blh disebut juga air mani. Kakakaka gurau kejap utk ambik mood :p . Air R.O juga blh disebut sebagai air kosong. Ini kerana air R.O tidak mempunyai mineral dan zat.

Memang air r.o ni bersih dan bebas dari kuman dan bakteria tetapi air r.o tidak mempunyai zat yang memberi manfaat kepada kesihatan kita. Kita hendaklah minum air yang berzat untuk kesihatan bukannya air kosong dan tidak mempunyai zat.

I ada terbaca satu artikel pasal air r.o ni. Dalam artikel tu menyatakan bahawa air r.o ialah sesuai untuk orang yang menghidap penyakit buah pinggang sahaja dan tidak sesuai untuk mereka yang sihat dan tidak mempunyai masalah buah pinggang.

Sejauh mana kebenarannya I pun tak tahu.

Tapikan, cuba kita bayangkan zaman atuk dengan nenek kita dulu-dulu. Mereka hidup sihat dan umur panjang sebab banyak minum dan bergantung dari  air-air dari sumber semulajadi seperti air-air gunung, air sungai dan air-air hujan [hujan zaman dulu tak macam hujan zaman sekarang. Kotor!] 

Zaman dulu mana ada penapis macam sekarang ni. So air yang dia orang minum ialah air semulajadi atau air mineral.



Ini antara keburukan air RO:
  1. Tidak mengandungi sebarang zat
    Air RO ni air mati. Memang bebas kuman tapi tak membawa sebarang manfaat kalau minum. Kita kena minum air berzat.
  2. Tidak mengandungi elektrolit mineral which is sangat bahaya.
    Kenapa bahaya? Kerana ia cepat menyerap radikal bebas daripada makanan yang masuk dalam badan kita. Radikal bebas ni merupakan penyebab utama pelbagai penyakit berbahaya kat dunia ni. Radikal bebas ni akan berfungsi di mana sahaja air RO tu berada. Let say otak, hati, jantung, buah pinggang! Oh man.. bahaya sangat ni!
  3. Melemahkan sistem imun badan
    Air RO yang kosong takda zat ni, bila masuk dalam badan kita, dia akan menyerap zat-zat yang ada dalam badan kita! Oh.. patutlah tak sedap badan minum air ni T_T. Sama macam gula yang takda zat, bila dia masuk je dalam badan kita, dia menyerap zat-zat badan.
  4. Tidak ada mineral
    Mineral ni penting untuk badan kita. Sebab itu air yang dijadikan di gunung, bawah tanah mengandungi mineral. Tapi dunia sekarang dah tercemar, maka takungan air mineral ni hanya ada 5 tempat sahaja di dunia! Sebab tu air RO tidak dilabel sebagai mineral, ianya dilabel sebagai air minuman dekat kedai-kedai. Sumbernya terhad dan sangat berharga. 
Tapi kita tak boleh jugak minum air mineral berterusan sebab boleh merosakkan buah pinggang (sesetengah pendapat) sebab dia terkumpul di situ. Jadi pendapat i, kita minum air masak kat rumah. Air RO pun minum jugak. Air mineral pun minum jugak! Haa balance lah kat situ. Yang penting air kosong/mineral/masak tu kena minum hari-hari. 

p/s : So pengambilan air yg ckup sngat penting. Tapi kalo terlebih minum air pun bahaya jugak uolls.. So sehari make sure minum 6-8 gelas air which is 4-5liter air SAHAJA! Jgn lebih ok.

2 comments:

  1. Penapis terbaik adalah dalam bad an kita Oleg itu jaga lah organ dengan cara yang betul..jaga cara makan ..sentiasa keluar kan peluh..banyak an makan an semulajadi ..atau herba organic yg sangat baik untuk membantu kesihatan organ..Dan banyak minus air suam.....

    ReplyDelete
  2. terima kasih. dah lama cari info tentang air mineral vs air ro ni

    ReplyDelete