what i m selling

what i m selling

JOM ORDER??

Name:
contact no:

This HTML form was created by Freedback.

Wednesday 3 April 2013

OBESITI DIKALANGAN KANAK-KANAK

Assalamualaikum semua.. wah pagi ni rasa semangat sngt nak update blog. Pastu info yg sy nk smpaikan pun  mmg best. Dah lama sbnrnya nak tulis entry ni. Tp masa xmengizinkan.. Mcm mana blh terfikir nk buat entry pasal obesiti dikalangan kanak2 ni? Ha well semua org tahu org yg blm tahu, silalah buat2 tahu ye yg sy ada sorang anak lelaki which is still very small.. 18m baru.. hihi so blh consider baby lagi lah kan. hikhik. So kalau i tgk tv, i suka tgk primadona, semanis kurma, reset minda & etc.. Sy mmg aim rancangan yg bnyk bincangkan info2 tentang kesihatan, kanak2 and family. So kalo ada je topic yg best, will sedia kertas n pen, pastu take noted mana2 yg penting. Biasanya semua penting2 belaka. Hihihi..

Last week sy tengok PRIMADONA. Topic diorg spt yg tertera kat atas tu ye.. So meh kita blend ap yg sy dpt dr rancangan tu.


Kesihatan Anak: Kanak-Kanak Obes Berisiko Gemuk Bila Dewasa

Masalah obeseti/berat berlebihan adalah masalah kian meningkat di kalangan kanak-kanak. Kanak-kanak obes lazimnya mengalami masalah berat badan apabila dewasa kelak. Obesiti selalunya dikaitkan dengan penyakit kardiovaskular, pernafasan dan juga diabetes. Oleh itu kanak-kanak yang obes mempunyai risiko lebih tinggi mengalami masalah berkenaan. Tetapi bagi bayi yang berusia kurang dari 2 tahun, mereka bukan obesiti ye.. jika tubuh bayi , 2 tahun nampak montel, janganlah cuba2 untuk kuruskan mereka. Terutama bagi bayi yang diberi susu ibu, dan mengekalkan makanan yg sihat. Bagi bayi yang . 2 tahun, mereka berisiko menghadapi masalah obesiti kerana pada usia ini, mereka sudah pandai memilih makanan mana yang mereka suka, banyak mana mereka mahu makan, dan jika ini tidak dikawal, tabiat mereka boleh berlarukan sehingga dewasa. 

Apakah Yang Dimaksudkan Dengan Obesiti?

Definisi obesiti menggunakan pengukuran Body Mass Index (BMI). Apa yang dimaksudkan BMI ialah nisbah berat (dalam kilogram) dibandingkan dengan ketinggian (dalam meter) seseorang.

Contoh:

Ali beratnya 80 kg dan ketinggian 170 sm
BMI = 80kg / 1.7X1.7
= 80/ 2.89
= 27.7

Daripada ukuran BMI kanak-kanak atau individu itu, dia boleh dikategorikan sebagai kurang berat, normal, berat berlebihan, obesiti atau obesiti yang teruk


Walaupun ukuran ini agak sukar dilakukan bagi kanak-kanak. Secara amnya jika berat mereka adalah 85 peratus lebih daripada kanak-kanak yang sebaya, kanak-kanak itu tergolong dalam kategori berat badan berlebihan.

Adakah Bayi Boleh Menjadi Obesiti?

Konsep bayi obes adalah sesuatu perkara baru dan tidak mudah diterima. Adalah anggapan yang biasa bayi gemuk dan comel adalah sihat, tetapi ada penyelidikan menunjukkan kebanyakan golongan dewasa yang obes bermula daripada bayi yang mempunyai berat badan berlebihan.
Memulakan makanan pejal yang berkarbohidrat tinggi pada usia terlalu awal dan juga minuman yang mempunyai kandungan gula seperti jus memberi kesan pada berat bayi. Bagi mengelakkan masalah bayi mempunyai berat badan berlebihan apa yang perlu dilakukan adalah penyusuan secukupnya sehingga usia lebih kurang enam bulan dan permulaan makanan pejal pada usia yang sama sambil meneruskan penyusuan.

Apakah Punca Obesiti?

a) Genetik dan Keturunan
Masalah obesiti berlaku dalam keluarga, ini secara tidak langsung membabitkan genetik sebagai salah satu dari punca obesiti.

b) Sebab persekitaran
Makanan segera atau makanan sedia ada dan juga cara pemakanan seseorang boleh menjadi faktor obesiti.

c) Cara hidup kanak-kanak seperti lebih suka menonton televisyen dan bermain komputer lebih daripada senaman akan menambahkan masalah obesiti

d) Sebab psikologi
Secara umumnya golongan dewasa dan juga kanak-kanak yang mengalami tekanan akan makan dengan lebih banyak dan secara tidak langsung menyebabkan obesiti. Ini juga benar bagi kanak-kanak yang mengalami masalah kemurungan.

e) Masalah metabolisme
Ini disebabkan metabolisme yang rendah. Oleh itu penggunaan kalori yang rendah menyebabkan lebih banyak lemak terbentuk dan secara langsung menjadikan kanak-kanak itu menjadi obes. Di antara masalah metabolisme adalah hormon tiroid, berlebihan hormon kortisol dan sekarang ini kekurangan hormon leptin.

Penyakit Yang Boleh Disebabkan Masalah Obesiti

Kencing manis terutama diabetes jenis kedua di mana hormon insulin kurang sensitif
Masalah jantung
Darah tinggi
Sleep apnea atau tidur dengan mengalami kekurangan oksigen semasa tidur.
Masalah reflux (GERD) dan perbagai lagi masalah lain.

Bagaimana Membantu Anak Anda Mengurangkan Berat Badan?

Dengan memakan makanan lebih sihat dan juga melakukan senaman. Proses pengurangan berat badan bukan berlaku sekelip mata tetapi memerlukan masa dan dorongan keluarga. Jangan sekali-kali mengurangkan makanan kanak-kanak tetapi berikan makanan lebih sihat seperti sayuran dan buahan. Pujian yang diberikan anda akan menambah sikap positif kanak-kanak dan ini memudahkan lagi proses pengurangan berat badan.

Bagaimana Memastikan Anak Makan Makanan Yang Berkhasiat?

a) Pastikan seluruh ahli keluarga terbabit dalam proses pemakanan yang lebih sihat. Ini akan mengurangkan rasa terpencil dalam proses itu.
b) Pastikan bila anda memilih makanan , makanan itu tinggi dalam serat dan juga lemak yang rendah.
c) Jika anak anda berumur lebih dua tahun, menggunakan susu yang rendah lemak boleh membantu mengurangkan berat badan. Pastikan kanak-kanak makan di atas meja makan.

Bagaimana Membantu Kanak-Kanak Bersenam Lebih?

a) Kurangkan menonton TV
b) Pastikan anak anda bermain dengan kanak-kanak lain
c) Pastikan seluruh keluarga menjalankan senaman seperti berbasikal atau berlari.
d) Pastikan anak anda aktif dalam aktiviti kokurikulum
Banyak perilaku keluarga menyebabkan masalah obesiti, dari jenis pemakanan keluarga sehinggalah aktiviti yang dilakukan keluarga. Untuk menukarkan perilaku ini bukanlah mudah, oleh itu perkara perkara yang disebut di bawah perlu diberi perhatian. Perlu diingatkan keluarga adalah pendorong utama kanak-kanak berubah kepada gaya hidup lebih sihat.
Penukaran perlu dilakukan secara perlahan dan tidak drastik. Mulakan dengan perkara perkara yang mudah untuk diubahdan pastikan objektif penukaran tingkah laku keluarga boleh dicapai.



So jom ramai-ramai jenguk facebook Dr Zarin Zain. Beliau memang rajin membberi maklumbalas kepada setiap pertanyaan yang diajukan. DR ZARIN ZAIN

No comments:

Post a Comment