what i m selling

what i m selling

JOM ORDER??

Name:
contact no:

This HTML form was created by Freedback.

Friday 12 August 2011

HARGA UPAH JAHIT MANIK

Ok since i cant sleep, then i nak share this thing.. I terima upah untuk jahitan manik.. So macam mana nak tentukan harga?? Secara jujur saya memang xboleh nak tentukan dengan satu harga tetap sebab setiap jahitan/warna  dan penggunaan manik/labuci adalah berlainan mengikut corak dan warna baju.. modal nak menjahit bukan sedikit dan sangat susah nak menjahit bagi orang yg tiada kesabaran.. masa yang diperuntukan pun sangat lama. Bukan senang nak kutip sebijik sebijik manik yg kecik tu.. hihi.. ok, ni langkah2 yg saya ambil utk tentukan harga upah jahit manik..

Langkah pertama :-
Tentukan gaji sejam berapa RM untuk diri anda. Contoh RM10 untuk satu jam. Darabkan gaji anda (RM10) dengan jumlah jam anda ambil untuk siapkan satu baju. Contoh 10 jam. Jadi, upah jahit manik:-

RM10 x 10 Jam = RM100

Langkah kedua:-
Tambahkan upah jahit manik tadi dengan modal. Contoh, modal untuk satu baju RM50, so:-

RM100(upah) + RM50(modal) = RM150

Modal termasuk manik, labuci, benang, jarum, minyak anda ke kedai manik (postage charges kalau beli manik online), dan lain2 yang anda gunakan untuk menyiapkan baju tersebut.

Langkah ketiga:-       
Tambahkan jumlah dari langkah kedua tadi dengan 'additional charges'.
Contoh, kain yang sangat susah untuk dijahit, customer nak baju siap cepat, design yang digunakan adalah design anda sendiri, design baru (eksklusif untuk baju tersebut), 'consultation', atau apa-apa 'charges' yang anda rasa perlu untuk ditambah. Contoh additional charges RM20, so:-

RM150(upah+modal) + RM20(additional charges) = RM170

Langkah keempat:-
Mungkin orang yang menghantar baju pada anda adalah adik-beradik, saudara-mara, jiran, regular customer, kawan satu office atau kawan baik anda, jadi mungkin anda perlu bagi diskaun pada mereka. Contoh diskaun 20%.

RM170 - 20% = RM136 (bulatkan jadi RM140)

 Tapi biasanya langkah yang ke-3 tu saya abaikan je.. Then kalau customer hantar bnyak baju, macam 3 or 4 pasang, saya akan bagi discount.. 

sooo sory there is no photo yet.. I ll update with photo nanti kayh.. :)

No comments:

Post a Comment